WhatsApp Image 2022-02-27 at 13.04.39

Maart 2022: Symfonie nr. 4 Mahler

Zaterdag 5 maart om 15 uur in de Ter Coulsterkerk Holleweg 111, Heiloo
Zaterdag 12 maart om 14.15 uur in de Dominicuskerk, Spuistraat 12,
Amsterdam
Zondag 13 maart om 14.15 uur in de Grote Kerk, Koorstraat 2, Alkmaar

 

Kaartverkoop

De kaartverkoop voor de concerten start op 7 februari 2022. Vanaf dat moment kunt u digitaal kaarten bestellen via de link die dan gepubliceerd wordt op deze pagina. Er zal geen kaartverkoop aan de zaal plaatsvinden.
Bestel hier uw kaarten: https://www.nhjo.nl/concertagenda/

Programma

Uitgevoerd worden de Vierde Symfonie van Gustav Mahler en het symfonisch gedicht “La Mer” van Claude Debussy. Medewerking wordt verleend door sopraan Lida Straathof.

De Vierde Symfonie van Gustav Mahler

Symfonie 4 uit 1901 van Mahler heeft het predicaat gekregen van de zonnigste, meest opbeurende en minst langdurende van al zijn symfonieën. Mahler probeert in dit werk de sfeer te scheppen van het idyllische Oostenrijkse landschap. Hij vond de liefde terug van zijn land en van zijn kindertijd. Een sopraan zingt in het laatste deel een loflied op de vreugde hier en in het hiernamaals, waar de wijn gratis is en de engelen brood bakken.  Dit lied Wir geniessen die himmlische Freuden stamt uit Mahlers Des Knaben Wunderhorn.
Maar Mahler zou Mahler niet zijn als de dood ook niet even om de hoek komt kijken. In het tweede deel wordt een dodendans voorgeschoteld met op de voorgrond de hoge tonen van een vedel-achtige soloviool. Mahler bereikt dit opvallende effect door deze viool een toon hoger te stemmen dan gebruikelijk.

“La Mer” van Claude Debussy

Claude Debussy wordt wel de eerste moderne componist genoemd. Debussy liet de traditionele muziekvormen los. Zo liet hij bijvoorbeeld de voor- en nazin van een melodie achterwege, paste Oosterse klanken toe, en wist daardoor een wat vage sfeer in zijn werken te scheppen die men vergeleek met de impressionistische schilders. Debussy zag niets in het schrijven van een symfonie, de vorm was voor hem te rechtlijnig. Toch heeft het werk symfonische trekjes: het thema dat in de opening wordt neergezet komt in alle drie de delen terug en wordt in deel 3 als aankondiging van het slot van de compositie gebruikt. Het werk wordt daarom ook wel als symfonie of symfonisch gedicht bestempeld. In de drie delen van La mer beschrijft de componist achtereenvolgens een ochtend aan zee, het spel van de golven en een dialoog van de wind met de zee. Door zijn vernuftige en kleurrijke manier van orkestreren, weet Debussy de zee bijna tastbaar op te roepen.